Natuurcentrum VIDEO

Tijdens mijn stage bij Serious Video maak ik een afstudeer video voor het Natuurcentrum in Arnhem.
Lees mee welke stappen ik heb genomen en wat ik momenteel aan het doen ben. Door Max Middelburg

donderdag 3 maart 2011

Gesprek op het Natuurcentrum (3 maart 2011)

Gesprek op het Natuurcentrum


Ik heb een gesprek gehad op 3 maart met meneer J. Fontaine, de hoofd van Educatie van het Natuurcentrum in Arnhem. 


Het gesprek is opgenomen met een camera. Een samenvatting van dit gesprek is terug te zien onderaan de bladzijde (under construction)


In het gesprek heb ik hem mijn videoplannen (zie vorige berichten) voorgelegd.
Daarin heb ik hem verteld wat ik wil doen, wat ik ga doen en hoe ik dit ga aanpakken.
Ik heb hem verteld dat ik 2 opties voor video-projecten heb gemaakt. Samen hebben we dit doorgesproken en uiteindelijk tot 1 definitief project gekomen: project 1: Dieren lenen bij de Dier-o-theek. Binnen het format van 'kijkers vragen' van het tv-programma Het Klokhuis.


Om dit project tot stand te laten komen is o.a het volgende nodig:


Een basisschool benaderen die een week lang een dier heeft 'geleend'. Daarbij is het noodzakelijk om af te checken of het mogelijk is dat de leerlingen op camera mogen.
Met de school moet ook geregeld worden dat ik in de klas kan en mag filmen.


Locaties 'reserveren'. Aangeven wanneer er gedraaid wordt op locatie. J. Fontaine is daarvoor contactpersoon, en ik moet hem laten weten welke dagen en waar ik draai. De locaties voor deze video-opdracht zijn: Natuurcentrum (locatie: Presikhaaf en Korenmaat), een basisschool (locatie: in de klas).


Na het gesprek heb ik met de mensen van de afdeling dieren; uitgezocht welke scholen er in de beschikbare weken een dier gaan lenen. Ik heb 2 scholen genoteerd die dan dieren gaan lenen. J. Fontaine gaat, vanuit het Natuurcentrum, deze scholen benaderen om verdere afspraken te maken.


In een eerder gesprek is toegezegd dat ik gebruik mag maken van 2 beschikbare touch-screens. 
Ik heb met J. Fontaine overlegd hoe deze schermen het beste gebruikt kunnen worden.


Een wens vanuit het Natuurcentrum is dat er een omkasting komt; zodat de, nu nog los zittende, schermen bestand zijn tegen stof, beschadiging en intensief gebruik.


Ik, als vormgever, ga voor het Natuurcentrum een ontwerp maken voor een bekasting voor deze schermen. Daarbij zijn de eisen: dat er op een of andere mannier de bovenkant open kan, zodat er nog bij de interne pc gekomen kan worden.
Ikzelf wil en een decoratief element(en) aan toevoegen zodat het een geheel wordt en het aantrekkelijk is om de schermen te gebruiken.
Op 1 april is er een officiele opening van de locatie op de Korenmaat, waar de touch-screens bevestigd zijn. Mijn taak: rond 1 april zijn de touch-screen-kasten klaar / of ik heb een maten-plan gemaakt voor de omkasting en aan J. Fontaine laten zien.

Optie 2: De Heemtuin in Arnhem

2.  Historische Heemtuin
De heemtuin van het Natuurcentrum is een uniek stuk grond met een rijke historie en een oud verleden.
Ik laat zien wat er zo uniek is aan de heemtuin in Arnhem.
Een gids (of voice-over) verteld op enthousiaste (kinderlijke) manier over het  natuurlijke leven in de heemtuin.
Aan de hand van een historicus kan het een informatief en educatief filmpje worden die bezoekers nieuwsgierig moet maken zodat de heemtuin van de zomer druk bezocht wordt!

Kinderen of een klas bezoekt de heemtuin.

‘Hoe ervaren kinderen het om door te heemtuin heen te lopen?
Wat zien ze? Wat horen ze?
Is de geschiedenis van de tuin interessant?’

Film dient als promotie-doeleinde met informatieve en educatieve achtergrond.

‘Deze mooiste heemtuin van Nederland bestaat al sinds 1981.
Een heemtuin bestaat uit 'minilandschappen' die representatief zijn vo or de wijde omgeving van de tuin. In Heemtuin Presikhaaf wandelt u door enkele bostypen, een rivierarm met moeras, hooilanden, akkers en dijkvegetaties.’

Impressiefoto’s:

       Kernwoorden:
Natuurcentrum
Heemtuin
Historie
Natuur
Ecologie
Biologie
Klas
Kind(eren)
Educatie/onderwijs
Video

Optie 1: De uitleen van dieren (Dier-o-theek)

1. Uitleen van dieren (Dier-o-theek)

Op het natuurcentrum is het een drukte van jewelste. Kinderen kunnen dieren ’lenen’ om in de klas mee te knuffelen. Wat is er zo fantastisch aan het ‘huren’ van de dieren van het Natuurcentrum? Ik laat het zien!

Ik maak een video om deze manier van dieren-uitleen te promoten.
Dit project valt goed te combineren binnen het project O, Help. (een project van Serious Video)

Maak kennis met de Dier-o-theek,.
Een verslag vanuit een klas die net dieren ‘geleend’ heeft.

‘Hoe ervaren kinderen het om een dier te lenen?
Welke dieren zijn dan het liefst, zachtst of vrolijkst?
Hoe verzorgen ze dan het dier in de klas?’

Film dient als promotie-doeleinde met informatieve en educatieve achtergrond.

‘De dierotheek biedt scholen de gelegenheid dieren te lenen. Leerlingen komen zo met levende dieren in contact en bekijken zo ook diergedrag en aanpassingen van dichtbij.
Het aanbod loopt van insecten, vissen, slakken, amfibieĆ«n, reptielen, tot vogels en zoogdieren.’

Impressiefoto’s: 

Kernwoorden:
Natuurcentrum
Klas
Kind(eren)
Uitlenen/huren
Dieren
Onderwijs
Dier-o-theek
Video

Voorbereiding video-opdracht




Video-opdracht bij Natuurcentrum.

Camera/presentatie: Max Middelburg.
Begeleider vanuit Serious Video: Niels Klaasen
Contactpersoon vanuit Natuurcentrum: Jos Fontaine
Duur video: ± 2 minuten. Maximaal 3 minuten (anders is de aandacht weg)
Periode: maart/april 2011

Video
Hieronder informatie over de opdracht bij het Natuurcentrum in Arnhem.
Ik heb na een brainstormsessie een aantal mogelijke video-opdrachten die ik ga uitvoeren:

FORMAT:

'Klokhuis’ uitzending

In de trant van ‘kijkersvragen van kinderen’ van het Klokhuis. Een opzet waarbij kinderen in een omgeving van een boerderij een vraag stellen. Ze nemen plaats in een natuurlijk decor: boerderij, natuur of bij dieren
Ik, de cameraman en presentator, beantwoord de vraag door middel van video.

Doel: kinderen d.m.v. video een vraag leren stellen en video gebruiken als middel om de gestelde vraag te beantwoorden.

Deze kinderen zijn van een school in de buurt, overlegd is of ze op video gezet mogen worden. De gemiddelde leeftijd is tussen 8-12 jaar (laatste klassen basisschool)


Impressie foto’s











(opnames van een televisie-uitzending van het Klokhuis)